divendres, 11 de desembre del 2015

Més enllà del monitor

En el món cibernètic, ningú està segur;  molts de nosaltres desconeixem  els perills que aquesta eina comporta, ja que sembla que la tinguem sota control però, una vegada pitgem  un botó d’acceptar o pugem una foto a qualsevol web, deixem de tenir-ne el control.

Nosaltres ens hem demanat quants alumnes fan un ús excessiu o erroni de les xarxes socials com Facebook. Hem anat a fer enquestes per tota la Secundària de la nostra escola per comprovar com són els adolescents en aquest cas, en comparació amb els adults. 

Hm pogut comprovar que els professors estan molt més conscienciats sobre tots els perills, ja que no pengen fotografies gaire sovint, i, si ho fan, solen ser fotografies on no hi apareixen ells o són fotografies sense importància per a altres persones. En canvi, els nois i noies des de 1r d’ESO fins a 4t estan majoritàriament registrats i pengen fotos cada dues o tres setmanes, les quals, molt sovint, podrien ser utilitzades o vistes per gent alien a ells o fins i tot perillosa



  
A continuació us adjuntem un enllaç on podreu visualitzar un vídeo sobre tres nenes,els pares de les quals contracten un home perquè es creï un perfil fals de Facebook que li permeti veure com estan conscienciades sobre els perills i el grau de responsabilitat sobre els actes que haurien de tenir. No us el perdeu! :  https://www.youtube.com/watch?v=pIECMvLNcYQ

Laia Pericas i Carla Ramírez

L'art de dirigir

Dos alumnes de 4t actuen fent de pirates
Aquest any a l'activitat extraescolar de teatre del col·legi, dirigida pel professor Alfred Rodríguez, s'hi ha  incorporat un alumne de 4t d’ESO, en Gerard Rodríguez, amb l'objectiu d'ajudar i aprendre, des d’un punt de vista ben proper, com funciona la direcció de teatre, ja que dirigir (en el seu cas, cinema) és la seva opció d’estudis després del batxillerat. 

Però això no és tot: a la direcció de l'extraescolar també s’hi ha afegit una altra assessora, la Paula Aparicio, una exalumna de l’escola que va fer teatre durant sis anys, a qui potser coneixeu perquè forma part del grup In Crescendo i que ara ha tornat al Col·legi per fer-hi pràctiques.

Hem preguntat a en Gerard un parell de qüestions relacionades amb aquesta afecció, el teatre:

Quan et vas interessar pel cinema i per què?
Ploren la mort d'un personatge durant una representació
La meva passió sempre havia estat la cuina, però la mare va decidir apuntar-me a teatre a l’escola amb l’objectiu que participés en alguna extraescolar que no fos un esport. El teatre em va enganxar des del primer moment i des d’aleshores he fet cinc anys de teatre, també a l’escola vam anar fent diferents treballs com un curtmetratge o altres petits projectes que em van obrir els ulls al cinema, i des de fa ja un any que el meu objectiu és ser director de cinema.


I per què ser assessor de teatre?
Doncs perquè com que en aquesta edat no puc realitzar projectes en una escala important, vaig pensar que una mica d’experiència en el món teatral no m’aniria pas malament.

Bé, doncs esperem que amb aquesta incorporació i amb la de la Paula Aparicio, aquest any surtin unes obres fantàstiques i que puguin superar, si és possible, el nivell de les anteriors, que era... altíssim!!

Gerard Rodríguez i Pol Segovia

dijous, 10 de desembre del 2015

S'acosta l'esmorzar solidari 2015

Cada any els alumnes de 3r d’ESO organitzen un esmorzar solidari amb la fi de motivar a participar en un recapte solidari destinat a una ONG; les famílies que volen participar-hi poden fer un donatiu d’un mínin de 2 euros, però si ho volen poden aportar més diners. Prèviament a la recollida de diners els dies 10 i 11 de desembre, els alumnes de 3r van passar per totes les aules de l’escola per explicar-hi el seu nou projecte d’esmorzar solidari. A les aules d'Infantil i Cicle inicial fins i tot hi va anar el Pare Nöel!

L’ONG escollida per aquest any és REIR, una entitat destinada a ajudar els nens i nenes amb risc d’exclusió social, fundada el 2007 a Granollers, i amb la qual col·laboren els alumnes de 3r d'ESO, dins el projecte ètic Pels altres, per tu.

L’esdeveniment es durà a terme el dia 16 de desembre al parc de Ponent, on es repartirà pa amb xocolata entre tots els alumnes i professors que hagin participat en el recapte.


Per a l’organització de l’esmorzar, els alumnes de l’escola es repartiran en dos grups, els nens i nenes de Primària i Infantil el faran a les 10:00 i els alumnes d’ESO, a les 11:00; després els companys de 3r d’ESO faran una activitat sorpresa, i per finalitzar tots plegats cantarem unes Nadales.

Aquí us deixem l’enllaç de l'ONG per si en voleu més informació: http://www.reir.cat/

Natalia Salgado i Mikel Garcia

diumenge, 6 de desembre del 2015

Ens endinsem en el món de la música amb l'Alba Aparicio

Algun cop heu sentit alguna atracció per la música? Algun cop us heu preguntat alguna cosa sobre la música provinent de Granollers? 


A la nostra classe de 4t d'ESO-A comptem amb una jove promesa de la música, l'Alba Aparicio, la qual canta amb la coral Amics de la Unió. Ara descobrirem una mica més sobre ella i sobre el món musical de les corals.


Com es diu la vostra coral? On està situada? Qui és el vostre director?
La nostra coral es diu "Societat Amics de la Unió" i està situada a Granollers, i la nostra seu es troba al Carrer Travesseres. El nostre director es diu Josep Vila i Jové.

Quin tipus de música escoltes?
Escolto tot tipus de música però no m'agrada gens el Reggaeton ni el Dubstep.

Quan vas començar a sentir interès per la música? Per què?
Vaig començar a sentir interès per la música quan vaig veure que cantar era molt divertit i m'agradava molt.

A quina edat vas començar a fer música com a extraescolar?
Als 6 anys perquè vaig veure que la meva germanna també cantava en una coral i vaig voler seguir-ne els passos.

Quin tipus de cançons canteu? I ens quins idiomes?
Cantem tot tipus de música però sobretot ens centrem en la clàssica i tradicional. Cantem en català, castellà, anglès, francès, italià, alemany, japonès i xinès.

Què sents quan surts a l'escenari a cantar?
Cantar és el meu dia a dia i és una cosa que faig sovint. Però quan surto a cantar a escenaris importants sento molta emoció i adrenalina.

Recordes la teva primera vegada en un escenari important?
Per a mi, quan era petita, tots els concerts eren importants i emocionants a la vegada. Però el primer cop que vaig pujar a un escenari important va ser a Luxemburg.

Heu guanyat algun premi a nivell internacional?
A nivell internacional vam guanyar un concurs a Luxemburg al qual es presentaven coralls d'arreu d'Europa i no ens esperàvem aquesta victòria perquè hi havia gent més adulta.

Quina és la cançó més significativa de la vostra coral?
Doncs totes ho són, però la més representativa és una cançó amb molt de moviment i la vam aprendre per al concurs que vam guanyar, la cançó és diu Hoquetus.

T'agradaria dedicar-te en un futur a la música?
No és el meu gran somni però, és clar, ara m'ho prenc com un hobbie. Hi ha gent que s'hi vol dedicar però jo no em veig en un futur dedicant-me a la música en solitari, encara que sí que m'agradaria seguir cantant en una coral.


Alex Medina i Junio Kevin Jaldín

PINACLE: un projecte educatiu singular


   PINACLE és una singular experiència educativa per facilitar un tast d'oficis a alumnes de secundària que els ajudi a triar la seva futura professió.


El projecte Pinacle està dirigit a l'alumnat de 3r i 4t curs de secundària que mostra dificultats escolars i que precisa programes específics d'integració social i laboral. L'objectiu és afavorir l'èxit formatiu d'aquests estudiants i millorar-ne el procés de transició al món laboral.


D'acord amb això, l'Ajuntament facilita l'accés de l'alumnat a instal·lacions adients per portar-hi a terme activitats d'aplicació pràctica; en concret, durant un màxim del 40% del seu horari escolar setmanal. Així, aquests estudiants podran experimentar resultats reals dels coneixements que han adquirit a classe i, alhora, apropar-se a la relació adulta del món laboral. Tot plegat contribueix a potenciar comportaments madurs que han de permetre aquests estudiants assolir objectius globals de l'educació secundària obligatòria. Hem parlat sobre aquest tema amb el tutor dels alumnes que en formen part, l'Alfred Rodríguez:

      D'on va sorgir la idea per fer aquest projecte a l'escola?
La idea de dur a terme aquest projecte a l’escola va ser proposada per direcció, ja que es van assabentar que a Granollers hi havia un projecte més ampli conegut com el projecte “Junts”, en el qual participaven vuit dels deu centres que hi ha a la ciutat.
                                                                   
-     Què vol dir ”Pinacle”?
Bé, a partir del projecte Junts, cada centre ha adoptat un nom diferent. En el cas de la nostra escola, vam decidir anomenar al projecte Pinacle, perquè és una muntanya petita, i juguem amb la metàfora que l’ ESO és una etapa difícil en la qual t’has d’esforçar per arribar al cim, però no tant com si fos una carrera universitària, que  podríem comparar amb una muntanya més gran.

-     Vostè creu que és útil?
Jo crec que és molt útil, perquè hi ha alumnes que un cop arriben a 3r o 4t d’ESO, s’adonen que ja han perdut el tren, i nosaltres com a professors, amb l’ajuda d’aquest projecte, podem aconseguir que arribin a recuperar -lo.

-     Què és el que s’intenta aconseguir amb aquest projecte?
Principalment el que s’intenta aconseguir és que els alumnes assoleixin les competències bàsiques que es fan a 4t, i el títol de l’ESO.              

-     Quin és el perfil d’estudiant que va a Pinacle?
Els alumnes que cursen ESO en aquest projecte són nois i noies que tenen dificultats a l’hora de l’aprenentatge, alumnes amb problemes de conducta o alumnes que no han estat correctament escolaritzats ja que vénen d’altres centres escolars.

-     En què consisteixen els tastets d’ofici?
Els tastets consisteixen en el fet que els alumnes surten 8 hores del centre per arribar a tenir un contacte pròxim amb el món laboral.

-     Quines són les empreses en les quals es fan les estades?
Les estades es fan en empreses molt variades per adaptar una mica els gustos del alumnes, com ara botigues d’animals, la TV, la biblioteca, escoles bressol...,entre d’altres.

-     Com escullen les empreses on anar-hi? Els aconsella vostè?
Jo intento esbrinar una mica quins són els seus gustos, les seves motivacions i a partir d’aquí parlo amb els alumnes i es fa una petició a l’Ajuntament i aquest les assigna.

-   L’assistència a les experiències laborals repercuteix positivament en l’autoestima d’aquests alumnes?
L'estada a les empreses és la principal font de motivació per als alumnes, i també està bé que vegin des d’un punt de vista pràctic, en primera persona, el que és tenir un cap amb més autoritat que tu i haver d’obeir ordres.

-     Li agrada dirigir el projecte Pinacle? Per què?
Sí, sincerament m’encanta. Personalment m’agrada el que és difícil, perquè si tots fossin uns "cracks" a classe seria molt avorrit, i a mi el que m’agrada és ensenyar. De fet, és el que es coneix com a vocació.

Joan Barbancho i Paula Morales

-

divendres, 4 de desembre del 2015

L'esport és vida

En Gerard Rodríguez de 4t d'ESO,
jugant a golf.

L'esport és molt necessari per poder fer una vida saludable perquè ajuda a mantenir-nos en bona forma física però també mental, ja que ens fa estar desperts. 


Hi ha molts tipus d'esports i de ben segur que algun d'ells t'atraurà. No cal que t'apuntis a cap equip, hi ha moltes altres alternatives, com anar a córrer o apuntar-te a un gimnàs, d'aquesta manera podràs anar al teu ritme. A més a més, l'esport és una forma de conèixer persones noves o simplement quedar amb els teus amics per passar-t'ho bé a la vegada que fas exercici.                                                                                                           

L'Alexander Jañez de 4t d'ESO,
jugant a tennis.
Per això hem volgut informar-nos sobre l'activitat física que realitzen alguns dels alumnes de l'escola d'aquest curs 2015-2016. Hem fet una enquesta a dues classes diferents de l'ESO, una de segon i una altra de quart, per analitzar-les i comparar-les. Els resultats han estat els següents:




En Kento Tanaka de 4t d'ESO,
 jugant a futbol.
Una vegada obtinguts els resultats i analitzats aquests gràfics, hem arribat a la conclusió que la majoria dels alumnes realitzen esport. També podem observar que els gustos són molt variats, ja que no tothom practica les mateixes activitats, tot i que les més populars són pàddel i dansa (2n ESO) i futbol i gimnàs (4t ESO).

Podríem dir que els alumnes són conscients que l'esport ajuda a mantenir una vida saludable.




Judit Moltó, David Sabaté i Marina Rof.

Mai no és massa d’hora per a una excursió!

1r, 3r i 4t d’ESO a la platja


Els passats dies 7 i 8 d’octubre, es va fer la primera sortida de 1r, 3r i 4t d’ESO, una agradable sorpresa per amenitzar la tornada a les rutines. El propòsit de les tres sortides va ser, principalment, la millora de la convivència entre els alumnes i, quin millor lloc que la platja per complir aquest objectiu?


Els companys de 1r d'ESO van anar a Llavaneres, al Port Balís. Allà, després d’esmorzar i  de canviar-se de roba,  van rebre una explicació del monitor sobre les tècniques essencials per portar un kàiak, i a continuació van dividir la classe en dos grups per tal de fer les activitats i, les mestres, d’altra banda, van ser convidades a pujar en un zòdiac. Les activitats van ser tot un èxit, i els alumnes van poder fer altres jocs a l’aigua per millorar l’equilibri. Després d’una bona sessió aquàtica, van tornar al port, es van canviar de nou i van dirigir-se a una platja propera, on el futbol va ser el rei de les activitats. Van dinar tots plegats i, van gaudir  d’una estona més de lleure abans de tornar a l’escola. Va ser una jornada completa en la qual tothom s’ho va passar d’allò més bé!

Pel que fa als alumnes de 3r d’ESO, es van dirigir a la ciutat de Sitges. Un cop allà, van visitar el Museu del Cau Ferrat, antiga casa i estudi del pintor i escriptor Santiago Rusiñol, on van escoltar l’explicació d’un guia del museu. A continuació van fer una petita ruta modernista per la ciutat, en la qual s’incloïa l’ observació cases originals d’aquest moviment. Posteriorment, durant la resta del dia, van disposar de temps lliure a la platja. Segons els alumnes, va ser una sortida tranquil·la, agradable i divertida.

Per acabar, nosaltres, el grup de 4t d’ESO, vam fer una caminada pel Camí de Ronda de Calella de Palafrugell. El trajecte va passar de pressa entre rialles, i ens vam aturar en arribar a la platja del Llafranc. Allà ens vam dividir en grups amb els quals vam realitzar una sèrie d’activitats proposades per les tutores, com ara representar anuncis o fer formes amb els nostres cossos damunt la sorra. A continuació vam tenir una estona lliure, en la qual cadascú va poder reunir-se amb els seus companys i gaudir de les vistes al mar, el port o els carrers del poble. Després de reunir-nos per dinar, vam tenir una estona d’oci fins a l’hora de la tornada. En general, l'excursió va  anar tal com s’esperava, i tothom va passar una estona ben agradable en bona companyia.


Valentina Chicca


Donant un nou aroma a l'escola

Aquest any, hi ha hagut una gran novetat per part dels alumnes de Pinacle: l’hort aromàtic, una activitat que dirigeix el professor Josep Lloret.


La decisió d’innovar l'hort de Secundària la va prendre direcció, amb l’aprovació, és clar, d'en Josep Lloret, que és el professor que dirigeix aquesta activitat de la matèria de ciències dels alumnes del projecte Pinacle. 

L'elecció de les noves espècies a cultivar, però, no va ser gens fàcil ja que s’hi han de tenir en compte diferents aspectes, i els possibles inconvenients, com  per exemple que s’ha d’anar observant l’evolució del creixement de la plantació, fet que alenteix el procés. És clar que també se’n van valorar els avantatges, com ara que aquesta classe d’hort permet un treball de ciències de tipus pràctic durant tot l’any, sense haver d’aturar-se perquè es desenvolupin les plantes. Per altra banda, també es va prestar atenció a l'àmbit en què estem, l'escola i, per tant, no es podia  cultivar qualsevol espècie.

Les tasques realitzades en ambdós cursos de l'ESO, 3r i 4t, són diferents. A 4t d'ESO es realitzen projectes sobre les plantes: els diferents tipus, les característiques, els entorns on es desenvolupen, etc. A 3r d'ESO, els alumnes de Pinacle fan una treball més teòric, estudien els principis de l'agricultura, en fan un tast d'història, etc.

Ara mateix ja han cultivat dos classes de plantes: la farigola i la sàlvia. Esperem que aquestes herbes aromàtiques creixin aviat i ens hi puguem fer uns bons cargols a la llauna.

                                                                                Núria Carrasco i Clàudia Gómez