divendres, 27 de març del 2015

Nosaltres també venem roses!


Un any més, els alumnes de quart d’ESO del Col·legi Jardí participarem en la venda de roses destinada a recollir diners per al sopar de final de curs. El 23 d’abril, coincidint amb Sant Jordi i el Dia del Llibre, anirem per grups a les portes dels dos edificis que conformen l’escola i hi muntarem parades. 


L’Escola Jardí ja porta diversos anys venent roses i aquest any continuarà amb aquesta tradició. Esperem que obtinguem resultats semblants als del curs passat, ja que se'n van acabar esgotant les existències. 


Afanyeu-vos a comprar per 3€ les millors roses del mercat, us estarem esperant!


 










Clara Sarrià i Nora Viaplana

La controvèrsia del creacionisme

Actualment els alumnes de 4t d’ESO de l’itinerari científic estudiem l’evolució dels humans. Fent un treball sobre el tema, hem pogut observar la gran controvèrsia que existeix sobre l’origen de les espècies i la manera com vam començar la nostra existència.

Tots coneixem la teoria evolutiva dels científics Darwin i Lamarck, que afirma que provenim del  mico. Tot i creure bàsicament el mateix, ambdós científics tenien algunes diferències sobre l’evolució de les espècies i la supervivència.

El que ens ha cridat més l’atenció en fer aquest treball ha estat el creacionisme, una teoria no gaire coneguda a Espanya, que neix a l’edat mitjana, i presenta idees oposades a l’evolucionisme; es coneix també com a model intel·ligent. És una posició filosòfico-religiosa que planteja que totes les espècies van ser originades per un acte creador, sigui déu o un subjecte absolut i, per tant, considera que tots som provinents d’aquests models. Als Estats Units un 46% dels habitants és partidari de la teoria creacionista i, fins i tot, es va portar als tribunals la petició que s’estudiés a les escoles i que es popularitzés. 

Laura Gonzàlez 

dijous, 26 de març del 2015

Des d'Hiroshima fins a Granollers



Núvol de l'explosió
sobre Hiroshima 
Els bombardejos atòmics d’Hiroshima i Nagasaki, el dia 6 d’agost de 1945 a Hiroshima i el dia 9 d’agost  a Nagasaki, foren produïts pel govern dels Estats Units, per ordre del president d’ aquell moment, Harry Truman, després que els dirigents japonesos ignoraren la Declaració de Potsdam. Són els únics actes de guerra presents fins a la data en què s’han utilitzat bombes nuclears. Prèviament al seu llançament, va tenir lloc un període de sis mesos d’intensos bombardejos amb bombes convencionals sobre 67 ciutats japoneses. La Segona Guerra Mundial va acabar oficialment gairebé un mes més tard.

La xifra de les persones que van morir de forma immediata a les explosions va ascendir a 70.000 a Hiroshima i 40.000 a Nagasaki. Però la xifra augmentà posteriorment a 160.000 víctimes mortals a Hiroshima i 80.000, a Nagasaki. Al llarg dels anys següents, milers de  persones van morir per malalties provocades per la radiació. A les dues les ciutats, la majoria de defuncions van ser civils, també infants.

Des del passat 11 de febrer i fins al 8 de març del 2015 al museu de Granollers, es podia anar a visitar una exposició  sobre els dos bombardejos. Al principi de la visita, un vídeo donava informació sobre les víctimes de l’explosió, així com de les conseqüències que va tenir la radiació, que va desencadenar nombrosos casos de càncer i malformacions en les generacions següents.

Supervivent del bombardeig,
Yoshiko Kajimoto
A la inauguració de l’exposició, va assistir Yoshiko Kajimoto, una supervivent del bombardeig d'Hiroshima d'ara fa 70 anys. En el moment dels fets es trobava treballant en una fàbrica de peces d'avió, a més de 2 km del lloc de l'impacte. Des de l'any 2000, Kajimoto, que ara té 83 anys, dóna el seu testimoni a estudiants i visitants del Museu de la Pau d'Hiroshima, i també a l'estranger.



Rubén Morente i Lluís Domene

Qui sóc jo?

Una instal·lació, inspirada en l'obra d'Antoni Tàpies, decora el vestíbul de Secundària.


Els alumnes de plàstica de 4t d'ESO us comuniquem que en les següents setmanes podreu veure al vestíbul de Secundària una instal·lació artística en la qual es planteja la pregunta: "Qui sóc jo?"

Per preparar aquesta exposició ens hem inspirat en el pintor i escultor Antoni Tàpies, després d'haver gaudit d'una visita guiada pel seu museu a Barcelona, sobre la qual us vam parlar ja en un article anterior. Per aconseguir un resultat similar, o el més professional possible, hem tingut l'ajuda de la professora de plàstica, Vanessa Garcia Riaguas, una experta en art.

El nostre objectiu és fer reflexionar a tot el qui visiti la nostra instal·lació i, perquè sigui així, hi hem plantejat preguntes com: "què va passar el dia que vaig néixer?", "a què tancaries la porta?", "amb quin material t'identifiques?" ...

Per fer aquest treball cada alumne/a va respondre a les preguntes individualment i anònimament, després les vam posar en comú i vam pactar com ho exposaríem. Ha estat un procés laboriós, però amb un resultat que esperem que us agradi.


Iván Martínez i David Torrado 

Les apps (II) Les apps més destacades del moment

En aquest segon article seguirem parlant sobre les aplicacions més utilitzades arreu del món, però aquesta vegada ens centrem en les aplicacions d’imatge i vídeo.

Tornem a indicar que ens hem centrat en les aplicacions de l’App Store, és a dir, de la companyia Apple. En la taula següent, doncs, us mostrarem les apps d’ imatge i vídeo de més interès i les que personalment recomanem.

Imatge i vídeo :


En conclusió, aquestes són les aplicacions que més utilitzem en l’àmbit de la fotografia i el vídeo i que, per tant, recomanem personalment. Quina és la vostra preferida?


Natàlia Baró i Sandra Rodriguez

dijous, 19 de març del 2015

First Lego League


First Lego League (FLL) és un torneig que desafia a joves de 10 a 16 anys amb una temàtica del món real. A través de la resolució d'un desafiament els joves s'entusiasmen amb la ciència i la tecnologia, i aprenen valuoses habilitats per al seu futur professional i per a la vida.

S'hi participa per equips, compostos per un màxim de deu membres i almenys un entrenador adult. El repte consisteix a programar un robot que realitzi una sèrie de proves, per poder sumar punts, i també es fa una part científica en la qual es planteja un problema quotidià a partir del qual cal extreure un projecte que respongui a aquest problema i que tingui una utilitat interessant. Com més ben explicat estigui, més punts es poden obtenir. L'equip que obtingui més punts és el guanyador del concurs.

L'any passat la nostra escola es va presentar a aquest concurs, i vam tenir la gran sort d'emportar-nos el tercer premi. Aquest any també ens hem tornat a presentar amb un robot molt sofisticat i ben dissenyat, i dins el tema científic s'havia de realitzar un projecte que expliqués algun mètode d'estudi. Nosaltres vam decidir que el nostre consistia a modelar, és a dir, convertir els conceptes escrits en conceptes dibuixats. Tot i que no hem tingut la sort de l'any passat, ja que no hem obtingut cap premi, estem satisfets perquè s'ha treballat amb esforç i amb moltes ganes de competir. És, doncs, una bona experiència d'aprenentatge.



Marc Mora i Marc Bellalta

divendres, 13 de març del 2015

Els jocs de la fam: l'ocell de la revolta


Els jocs de la fam (The Hunger Games) és una saga de tres novel·les de ciència ficció escrita per l'autora estatunidenca Suzanne Collins. 

Els jocs de la fam és un esdeveniment televisiu: dos tributs (representants d'un districte), un femení i un masculí, són seleccionats a l'atzar per lluitar per la supervivència en un món virtual. Panem (situat a Amèrica del nord) és el país on es desenvolupa tota la trama. Aquest està dividit en dotze districtes i de cada un s'escullen dos participants. Estan obligats a matar-se sense regles ni compassió fins que només en quedi un. Aquest any li ha tocat sortir al camp de batalla a la germana petita de la protagonista, la jove de setze anys Katniss Everdeen. Aquesta s'oposa a la tria i decideix presentar-se com a voluntària, fet que demostra la seva valentia i l'actitud protectora envers la nena. L'altre escollit és Peeta Mellark. Per tenir més patrocinadors i, per tant, més possibilitats de guanyar, es crea un amor fals entre ells que a la llarga acabarà sent amor vertader. 
 

Amb l'anterior pel·lícula ens acabàvem preguntant què hi havia darrera d'aquella cúpula que Katniss Everdeen va trencar amb una de les seves fletxes. La diferència de la tercera entrega amb les seves predecessores és considerable. L'ocell de la revolta es pot classificar dins del gènere bèl·lic, però també està plena d'emocions. Encara que no hi ha gaire escenes d'acció, se segueix conservant el terreny de supervivència, portat a un escenari encara més perillós. Els protagonistes són de nou els titelles del poder del Capitoli en mans del president Snow i del contrapoder que exerceix la presidenta Coin.

Des del nostre punt de vista, és una de les millors estrenes i més esperades pel públic del 2014. Ens va deixar amb un bon gust de boca i amb ganes de més. Tant els efectes especials com els actors fan que les posades en escena siguin molt realistes i per això, vam tenir els sentiments a flor de pell durant tota la pel·lícula. 

El moment que ens va posar els pèls de punta és aquell en què la resistència es reivindica amb un gest inconfusible: l'aixecament de tres dits de la mà dreta. Aquesta acció, s'ha pres com a símbol a les manifestacions de Tailàndia per demostrar el desacord del poble contra la injustícia que comet el govern. 

El final obert que ens brinda la pel·lícula, deixa camí a una continuació que sortirà al cinema a finals d'aquest any. Si voleu viure una experiència única plena d'acció, no dubteu a assistir a l'estrena de la segona part de L'ocell de la revolta

Anna Torras i Laura Moyano

A 4t d'ESO aprenem a gestionar la nostra economia

Educació financera a les escoles de Catalunya


Des de fa unes setmanes el programa EFEC (educació financera a les escoles de Catalunya) envia personal que treballa als bancs per tal d'impartir una petita formació de cinc sessions als alumnes de 4t ESO, perquè tinguin un cert coneixement sobre com gestionar la seva economia.

Aquest projecte va començar l'any 2012 per dur-se a terme l'any acadèmic 2012-2013, i va impartir-se a 105 escoles que, al mateix temps, van oferir el servei a 6600 alumnes amb un equip de tant sols només 200 voluntaris. En la seva segona edició (curs 2013-2014) va arribar a 210 centre el doble que l'any anterior i el servei va arribar a 13000 alumnes, que ve a ser el 20% de l'alumnat de 4t ESO a Catalunya amb un equip de 386 voluntaris. 

Aquest curs el projecte té l'objectiu d'arribar al 30% de les escoles catalanes de secundària que podran oferir el servei a 19000 alumnes que és gairebé el triple de la primera edició.

El programa consisteix en un taller de cinc hores hora duts a terme per professionals bancaris i financers que vénen de manera voluntària. Aquestes sessions s'han dut a terme a la primera hora de matemàtiques dels dijous a la classe de 4t A i B.

Cada taller comença amb un petit qüestionari que els alumnes responen tots junts per tal de posar a prova el seu coneixement previ a la sessió i així mostrar-nos algunes informacions sobre l'economia bàsica que no dominem del tot.

Els diferents temes que s'han treballat han esta, per ordre:

- Administració dels diners: La gestió dels pressupostos personals i plans d'organització dels diners. Com serien els estalvis, les despeses necessàries o imprescindibles...

- Endeutar-se amb seny: La gestió de l'endeutament. Els avantatges i desavantatges amb els crèdits bancaris i les condicions que aquests ofereixen als clients valorant la millor opció segons la quantitat de diners o la destinació d'aquests. I per sobre de tot evitar l'endeutament.

- Inversió intel·ligent: Explicació dels diferents productes financers d'estalvi i d'inversió com ara bons i accions què els diferencia i què és millor en cada cas, i els avantatges i desavantatges d'una gran diversificació d'aquests productes. 

- Dubtes d'en Jaume: Explicació i manera de resoldre diverses situacions financeres que ens podem trobar en el dia a dia: Consum intel·ligent, els apartats d'una nòmina, tipus d'impostos, IRPF i IVA, què els diferencia, pagaments online i alguna referència al tipus de canvi.

-Finances per a la vida: En aquesta sessió es reforça la idea de l'estalvi a llarg termini per tal de tenir diners per a situacions quotidianes amb alt impacte financer com podria ser estudiar o una carrera universitària, comprar un cotxe, la hipoteca, una finca, etc. 



En cada cas es presenta la matèria amb una explicació del voluntari junt amb un PowerPoint i al llarg de l'exposició es va resolent un cas pràctic contextualitzat en una situació en la qual podríem trobar-nos al llarg de la vida. Per mitjà de càlculs senzills podem calcular pressupostos anuals, els interessos i el cost final que podria tenir un préstec, i això permet valorar les diverses opcions i la que millor s'ajustaria en el nostre cas.

L'objectiu del voluntaris és que quedin clars els conceptes més bàsics i no pas parlar de tot el que s'havia planejat per qüestions de temps. 

Esperem que amb aquestes classes adquirim una idea d'economia, i que, quan siguem més grans i tinguem altres obligacions relacionades amb els diners, tinguem certs coneixements dels conceptes bàsics que ens permetin poder dur les activitats financeres amb seny.



Enric Ballesteros i Josep Barnils

dijous, 12 de març del 2015

El Circuit de Catalunya publica el seu calendari

Com cada any, el Circuit de Catalunya omple el calendari amb un munt d'activitats.


Entre totes les activitats, hi ha, en la categoria reina de l'automobilisme, una cita que tot fanàtic ha de tenir anotada amb vermell a l'agenda: la pretemporada de la Fórmula1, del 19 al 22 de febrer, i el Gran Premi d'Espanya Pirelli, del 8 al 10 de maig.

A més a més, just un mes més tard, trobem el cap de setmana en què més visitants hi ha al circuit, i durant el qual els somriures i la por són més abundants: del 12 al 14 de juny la Moto Gp arriba a casa nostra.

D'altra banda, aquests dies de juny, caldrà estar pendents de les sorpreses de la coneguda beguda energètica Monster, que en altres edicions va portar a pilots d'altres categories perquè la gent s'hi pogués fer alguna foto al costat o per poder veure'ls en acció a la pista.

El circuit també ens porta altres categories no tan importants, encara que interessants, com l'Endurance V, els dies 21 i 22 de març. Es tracta d'una carrera de resistència per a cotxes que havien viscut una millor vida, però que encara tenen molt per oferir als pilots i als fanàtics de l'automobilisme. 

El 17 i 18 d'abril el Circuit acollirà un altre esdeveniment d'allò més esperat, amb el qual també s'intenta donar una segona oportunitat als cotxes de F1 i rallies, amb una cursa de 12h que manté viu l'esperit de Montjuïc.

Al juny el circuit deixarà pas als pilots de la FIM Repsol i celebrarà les 24h de cotxes i motos (20 i 21 de juny, 10 i 12 de juliol i 4 i 6 de setembre respectivament), en què els "rookies" començaran a agafar quilometratge i experiència amb una cursa d'automòbils d'alt nivell.

Finalment, el circuit ens ofereix l'oportunitat de conduir com els campions, ja que cada mes es dóna la possibilitat de posar-se al volant de cotxes de marques internacionalment conegudes als seguidors que vulguin i puguin permetre-s'ho.

Si voleu més informació del Circuit, podeu consultar aquesta pàgina web:
http://www.circuitcat.com/ca/calendario/index.php

                                                                               Pere Garriga Sánchez i Marc Giró 

Les apps (I) Les apps més destacades del moment

Quines són les apps més utilitzades arreu del món en l’àmbit de les xarxes socials?  És un tema molt ampli i actual, i al nostre blog hi volem dedicar una sèrie d’articles.

En primer lloc, ens hem centrat en les aplicacions de l’App Store, és a dir, de la companyia Apple. En la taula següent us mostrares les xarxes socials de mes interès i les que personalment recomanem.

Xarxes socials:


En resum, aquestes són les apps que més utilitzem en la nostra vida quotidiana en l’àmbit social  a través de telèfons mòbils, ordinadors i tauletes. Quina és la vostra? 


Natàlia Baró i Sandra Rodriguez

dijous, 5 de març del 2015

Compartim a l'ESO

Aquest any el projecte compartim presenta una nova edició que tindrà com a tema principal els factors oposats, amb el lema "Blanc Negre. Un món de contrastos". 


Com sabeu, el projecte Compartim implica tota l’escola, de manera que tots els alumnes dels diferents cursos hi realitzen una exposició  del tema que han estat preparant durant un període de temps i que després podran veure les famílies un dissabte al matí.

El projecte compartim vol aconseguir que els alumnes siguin capaços d’utilitzar els recursos necessaris, els coneixements, les habilitats i les actituds d’una forma adequada en contextos i situacions diverses.

Els projectes de Secundària

Els alumnes de 1r d’ESO s'han centrat en el tema "Guanyar o perdre", amb un joc de pistes de grans dimensions.

Els de 2n d’ESO han preparat una instal·lació científico-artística, basada en el blanc i el negre, en la qual plantegen que "No tot és el que es veu".

Els alumnes de 3r d’ESO han realitzat un projecte de pintura sobre el realisme contra la imaginació. La biblioteca es transforma en un museu en el qual les versions d'art apol·lini i dionisíac dels alumnes es confronten.                                                                                                                                                              
Finalment, els alumnes de 4t d’ESO exposen els resultats dels seus projectes de recerca en els quals han aplicat el lema del Compartim, tot analitzant aspectes confrontats que van des de l'economia al cinema, passant per l'esport, l'educació, la música...

Així doncs, dissabte 7 de març les famílies dels alumnes podran veure el que amb tantes ganes hem estat preparant.

Us hi esperem.


Ian Baño, Lluís Sala

Projectes de recerca dels alumnes de 4t d’ESO

Un any més, els alumnes de 4t d’ESO hem presentat els mítics “Projectes de recerca”, ara vinculats al Compartim.

Des  que es va iniciar el Projecte Compartim, els alumnes de 4t d’ESO fan una presentació del seu Projecte de  Recerca el dissabte de portes obertes. Nosaltres no serem menys! Ara bé, aquest any, el dia elegit per fer l’exposició s’ha avançat respecte als anys anteriors i, com a conseqüència, hem lliurat la part teòrica dels projectes una mica abans, unes tres setmanes aproximadament, però segur que no se’n veurà afectat el producte final,  perquè com tots sabem, la tongada del 99 és un cas a part.

En total hi ha quinze grups que han treballat des de principi de curs en quinze projectes diferents, units per la idea d’aquesta edició del Compartim:  Blanc / Negre. Un món de contrastos.

Aquests són els títols dels treballs:

Títol del Projecte
Integrants del grup
Tutor encarregat
Bons i dolents del cinema
Arnau Martínez, Rubén Morente, Lluís Sala
Elisabet Verdú
Versió original, doblatge i subtítols
Marina Sirvent, Sandra Rodriguez, Paula Martins, Miriam Moret
Carme Gonzalez
Tradicions: autòctones o nouvingudes
Georgina Leiva, Núria Gomez, Nerea Grande
Llum Clavero
La música i el creixement personal
Xenia Pons, Natalia Baró, Claudia Alié
Àlex Saborit
Esports individuals o esports col·lectius
Mark Montes, Marc Bellalta, Xavier Bernal, Marc Mora
Eva Avendaño
McDonald’s o Burger King
David Torrado, Ivan Martínez, Lluc Blanch, Marçal Diaz
Gerard Mattis
Dos punts de vista davant la mort
Laura Gonzalez, Xavier Moyano, Nora  Viaplana, Mairona Campaña
Josep Lloret
Ets el personatge dolents de la historia?
Laura Moyano, Anna Torras, Enric Ballesteros, Clara Sarrià
Paula Fariña
Economia real i mercats financers
Manel Aira, Albert Arilla, Ian Baño, Lluís Domene
Lluís Valls
La dona del franquisme i la dona actual
Laura Parra, Estela Rodriguez, Giulia Cosmulescus
Marisa Bellosta
Beatles vs Rolling Stones
David Fustè, Eric Lopez, Oriol Martínez, Emilio Martínez
Mónica Suils
Online i Offline
Marc Giró, Pere Garriga, Josep Barnils
Eva Andrés
Salut o paladar
Jaume Puig, Marc Abarca, Marc Soldevila, Alex Moreno
Rosa M. Gutierrez
Estudies o treballes
Roger Vila, Carles Merino, Andrea Gutierrez, Fatumata Sankare
Alfred Rodriguez
Imatges originals o retocades
Maria Radigales, Patricia Segura, Romina Espinoza, Gloria Cuchillo
Vanessa García
                                                                                                        
Arnau Martínez i Albert Arilla